Struktura systemu
Wewnętrzny System Zapewnienia Jakości Kształcenia i Organizacji Pracy
Na UMK działa wewnętrzny system zapewniania jakości kształcenia i organizacji pracy, zwany Systemem Doskonałości Akademickiej (SDA), mający na celu budowanie kultury jakości, dobrej atmosfery i wysokiej efektywności pracy, zadowolenie pracowników i doktorantów, efekty ekonomiczne oraz renomę Uniwersytetu.
Przepis konstytuujący wewnętrzny system zapewnienia jakości kształcenia: Uchwała Nr 140 Senatu UMK z dnia 29 października 2019 r. w sprawie Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia i Organizacji Pracy Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu (Biuletyn Prawny UMK z 2019 r., poz. 360)
Za realizację zadań Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia odpowiadają:
- Rektor,
- Prorektor właściwy ds. kształcenia,
- Uczelniana Rada ds. Jakości Kształcenia,
- Zespół Monitorujący,
- dziekani,
- wydziałowi koordynatorzy ds. jakości kształcenia,
- koordynatorzy ds. jakości kształcenia pozostałych jednostek organizacyjnych Uniwersytetu,
- wydziałowe rady ds. jakości kształcenia,
- rady ds. jakości kształcenia pozostałych jednostek organizacyjnych Uniwersytetu,
Obsługę administracyjną SDA zapewnia Dział Kształcenia. Wsparcie informatyczne SDA zapewnia Uniwersyteckie Centrum Informatyczne. Monitorowanie losów zawodowych absolwentów jest zadaniem Działu Zawodowej Promocji Studentów i Absolwentów UMK – w części toruńskiej i Działu Zawodowej Promocji Studentów i Absolwentów Collegium Medicum – w części bydgoskiej.
Uczelniana Rada ds. Jakości Kształcenia
Zadania Uczelnianej Rady ds. Jakości Kształcenia:
- promowanie idei ciągłego doskonalenia jakości kształcenia oraz budowania kultury projakościowej w Uniwersytecie, poprzez upowszechnianie dobrych praktyk, opiniowanie działań związanych z wdrażaniem Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia i Organizacji Pracy zwanego dalej Systemem Doskonałości Akademickiej (SDA);
- formułowanie propozycji usprawnień w postaci rekomendacji kierowanych do Rektora UMK na podstawie wyników pomiarów realizowanych w SDA;
- monitorowanie funkcjonowania procedur SDA;
- przedstawianie rektorowi corocznych sprawozdań z działalności Rady wraz z opinią w sprawie efektów funkcjonowania SDA;
- rozpatrywanie spraw wniesionych przez prorektora właściwego ds. kształcenia;
- opiniowanie wniosków dotyczących powoływania: nowych kierunków studiów, poziomów i profili kształcenia oraz form studiów na istniejących kierunkach zgodnie z procedurą określoną odrębnymi przepisami.